Tilburg Virtueel

...in cultuurbreedste zin

Openingsconcert Paradox Tilburg: Oliver’s Cinema

Openingsconcert Paradox Tilburg: Oliver’s Cinema
zaterdag 6 september 2014

Het was een goed idee van programmeur Bartho van Straaten om met dit trio het startschot te geven voor een nieuw seizoen prachtige concerten in het Tilburgse Paradox. Oliver’s Cinema zorgde voor een vol huis met een super enthousiast publiek. De sfeer was zoals vanouds fantastisch, de interactie met de muzikanten groot en dat leidde weer tot mooie verhalen en hilarische momenten.

Humor, drama en lichtvoetigheid
Er zullen veel mensen zijn die een eenzijdig beeld van een accordeon hebben. Dat is ze ook niet kwalijk te nemen want we kennen ze vaak alleen van ouderwetse walsen en circusachtige deuntjes. En zo dacht in eerste instantie ook Eric Vloeimans. Hij vond het geluid vroeger kitscherig en weinig diepgang hebben. Maar, zoals hij zelf zegt, smaken en meningen veranderen. Tijdens zijn muzikale omzwervingen in Belgïe kwam hij Tuur Florizoone tegen en raakte betoverd door zijn prachtige improvisaties. De ontmoeting bleek een schot in de roos. Als duo hebben ze inmiddels  een lange reeks zeer succesvolle concerten achter de rug. Later completeerde cellist Jörg Brinkmann het trio.

Brinkmann is een chique muzikant zonder opsmuk die de cello in al zijn glorie naar voren laat komen. Hij bespeelt het als een swingende bas, bestrijkt het als een warme viool en deinst niet terug voor elektronische versterking. Daarnaast is het zijn muzikale inhoudelijkheid. Hij laat Florizoone en Vloeimans samenkomen als een stevige baken en zijn melodieuze overpeinzingen maken de groepsvirtuositeit compleet. Florizoone beschikt over een functioneel inlevingsvermogen en gevoel voor drama wat hij in zijn improvisaties op een indringende manier tot uiting laat komen. Zonder te overdrijven is hij uitermate doeltreffend in zijn beschouwingen.

De muziek van Oliver’s Cinema is te omschrijven als filmisch, verhalend en lyrisch. En jawel, trompet en accordeon kunnen zeker samen. Door de zwoele, omfloerste klanken van Vloeimans en het feit dat Florizoone een zodanige controle heeft over zijn instrument dat de tonen niet scherp maar rond en diep zijn. Volgens Vloeimans was de ontmoeting met Florizoone er een als met een broer. En die herkenning  is terug te horen in hun samenklanken. Ze begrijpen elkaar. De duetten waren dan ook bijzonder fraai, soms met een komische ondertoon.

Alle drie schreven ze muziek voor dit project met een nogal uiteenlopende thematiek. Zo schreef Florizoone het lichtvoetige ‘L’Amour des Moules’ voor een documentaire over mosselen en het serieuze ‘Kwaheri’, naar aanleiding van de 50 jarige dekolonisatie van Congo. Brinkmann schreef naast het gevoelige en melodieuze ‘Prince Henri’ ook ‘Valse au Chocolat’ waarin gezamenlijk gefloten werd. Van de hand van Vloeimans was onder meer het Oosters getinte ‘Imagening’ en het beschouwende ‘Hemel’ over de bedevaarttrein van Nederland naar Lourdes. Het trio wist het publiek nog eens extra in het hart te raken met het melancholische ‘Cinema Paradiso’ op muziek van Andrea Morricone, de zoon van de welbekende Ennio Morricone.

JorgBrinkmann-3